dc.contributor.author |
Hadijah Johari |
|
dc.contributor.author |
Anas Suzastri Ahmad |
|
dc.date.accessioned |
2019-05-09T07:16:19Z |
|
dc.date.available |
2019-05-09T07:16:19Z |
|
dc.date.issued |
2019-04 |
|
dc.identifier.citation |
Persepsi terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran kursus Pengajian Malaysia |
en_US |
dc.identifier.isbn |
978-967-2122-71-5 |
|
dc.identifier.uri |
http://unisep.lib.unishams.edu.my/xmlui/handle/123456789/11975 |
|
dc.description.abstract |
Lima prinsip Rukun Negara menjadi pegangan dan asas penyatuan rakyat berbilang kaum di negara ini selepas tragedi berdarah 13 Mei 1969. Prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara perlu terus diperkasakan kerana itulah pengikat perpaduan kaum dan
wajib diamalkan bagi membina sebuah negara bangsa yang berdaulat dan disegani. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penghayatan Rukun Negara dan cara terbaik yang boleh diambil dalam usaha menghayati Rukun Negara serta mengkaji hubungan antara kefahaman kepentingan Rukun Negara dengan pengajaran Rukun Negara dalam kalangan pelajar Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mua’dzam Shah (UniSHAMS). Kajian ini merupakan kajian tinjauan dan data dikumpul melalui soal selidik yang mengandungi 30 item soalan untuk mengukur kepentingan pemahaman Rukun Negara, proses pengajaran Rukun Negara dalam kursus Pengajian Malaysia, penghayatan Rukun Negara dan faktor terbaik mendorong penghayatan Rukun Negara. Seramai 100 orang daripada pelbagai bidang pengajian terlibat dalam kajian ini. Data yang dikumpul dianalisi secara deskriptif menggunakan perisian SPSS version 25 bagi mendapatkan kekerapan dan peratus. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara kepentingan pemahaman Rukun Negara dengan pengajaran Kursus Pengajian Malaysia tetapi kecil (r=0.455,p=.000). Pelajar UniSHAMS juga didapati mempunyai tahap penghayatan Rukun Negara agak tinggi (min=5.92.260,sp=.7070). Dapatan kajian juga mendapati bahawa pihak kerajaan merupakan komponen utama yang bertanggungjawab memperkasakan semula Rukun Negara yang menjadi pengikat perpaduan kaum (min=6.12,sp=.924) dan hal ini turut dipersetujui oleh Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim (Mingguan Malaysia, 17 Jun 2018). Hakikatnya keperluan kursus Pengajian Malaysia sebagai salah satu modul wajib Universiti di UniSHAMS membuktikan peranan dan fungsinya yang sangat penting dalam memberikan kesedaran akan kepentingan pemahaman dan penghayatan Rukun Negara demi kelestarian sebuah negara yang kukuh teguh oleh akar ideologinya.
Kata kunci : Rukun Negara, pengajaran dan pembelajaran, Pengajian Malaysia |
en_US |
dc.language.iso |
other |
en_US |
dc.publisher |
Pusat Pengajian Teras Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
PERSIDANGAN ANTARABANGSA SAINS SOSIAL DAN KEMANUSIAAN 2019 (PASAK4 2019);Jilid 3 |
|
dc.subject |
Persepsi terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran kursus Pengajian Malaysia |
en_US |
dc.subject |
Researchers |
|
dc.title |
Persepsi terhadap konsep Rukun Negara melalui pengajaran kursus Pengajian Malaysia |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |