Abstract:
Penyelidikan yang dijalankan merupakan satu kajian mengenai Keberkesanan Pelaksanaan Sistem Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Sekolah Menengah IMTIAZ Yayasan Terengganu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti punca atau efektif, mengkaji sebab sesetengah hutfaz gagal menghafal al-Quran secara nelaksanaan sistem Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT), dan mengkaji keberke:sistem Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT). Kajian ini menggunakan pendekatan analisis kualitatif dan instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah melalui kaedah temu bual. Seramai 32 orang responden yang terdiri daripada & orang guru KBT dan 24 orang pelajar tingkatan lima telah dipilih sebagai sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa punca atau sebab para huffaz gagal menghafal al-Quran secara efektif. Selain itu, pelaksanaan Sistem Kurikulum samping itu, pelaksanaan Sistem Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) amat berkesan dalam memastikan pelajar dapat menamatkan hafazan 30 juzuk al-Quran dalam masa lima tahun pengajian di peringkat sekolah menengah sekali gus melahirkan generasi al- Bersepadu Tahfiz (KBT) dilaksanakan secara bersistematik. Di Hafiz yang menguasai dan mengamalkan ilmu-ilmu al-Quran. Oleh hal yang demikian, beberapa implikasi dapat dikenal pasti dan beberapa cadangan untuk kajian lanjutan turut dikemukakan.